Varuhuskedjan rustar för framtiden. Man gör det genom att minska ytan i nästan hälften av sina fysiska butiker. Själva uttrycker man det som att kedjan "gör dem operativt mindre genom att balansera sortiment och justering av exponeringar".
Det är fem våningar högt och det fysiska köpcentrumet är en del av satsningen på New Retail. Via en kombination av ny teknik, big data och fysiska butiker bygger man nu framtidens köpcentrum.
Nu ska det bli lättare att navigera i gigantiskt stora Mall of America. Via ett system för positionering inomhus från svenska Senion kan kunderna snabbare hitta rätt i anläggningen.
Kinas ledande tjänst för betalningar online, Alipay, har nu lanserats i Norge – med sikte inställt även på hela Norden. Satsningen är ett sätt att utveckla kinesiska turisters shoppingupplevelse.
I takt med att efterfrågan på upplevelser ökar blir design och arkitektur en allt viktigare del av det moderna köpcentrumet. Här är nio projekt i absolut världsklass, och ett av dem är svenskt
Gap satsar stort i Kina. Det nya, och hittills största, flaggskeppet är en markering att man tror på marknaden – och på det personliga mötet i fysiska butiker. Den digitala närvaron är central i konceptet.
En automatisk chatfunktion ska ge köpcentrumens besökare en bättre upplevelse. Förutom svar på praktiska frågor – via en konversation – får man också tillgång till personaliserat innehåll.
Mixed usage, taklyft, mer mat och underhållning samt en mer oväntad företeelse – stadskärnan i köpcentrumet. Framtiden blir synlig när centrumen nu omformas.
Personalen sägs vara den fysiska butikens räddning. Det verkar varumärket Nike ha tagit till sig. Den nya generationen av konceptbutiken Kicks Lounge har många lokala inslag och präglas av dem som jobbar här.
Den ekonomiska utvecklingen i Kina har lett till att antalet turister från landet ökat avsevärt. Inte minst i världsstäder som London. En företeelse som också sätter sina spår i rekryteringen just nu.