Den amerikanske skokedjan DSW köper onlineaktören Ebuys. Även Ebuys verkar inom samma bransch och nu hoppas man stärka sina positioner för att kunna inta nya marknader. Bland annat Europa.
Sport- och friluftskedjan XXL ger sig nu in en expansiv fas utanför hemlandet Norges gränser. I samband med att man släppte sin kvartalsrapport talade man också om att man nu öppnar e-handel i Danmark.
Troligen har vi bara sett början. Den muslimska modevågen innehåller stora affärsmässiga möjligheter för internationell detaljhandel.
Den japanska modekedjan Uniqlo samarbetar med Liberty London i en ny kollektion. Premiär blir det i kedjans renoverade globala flaggskepp på Oxford Street. Butiken har fått ett rejält ansiktslyft, bland annat har ytan fördubblats och en terrassvåning erbjuder utsikt över London. Och en digital shoppingassistent bidrar med service.
Whole Foods Market har nu tecknat avtal för ytterligare fem 365-butiker.
Mobilen har även börjat bli en del av den fysiska butiksupplevelsen. Nu börjar det dyka upp lösningar som gör att kunden kan sköta inköpsprocessen helt och hållet via mobilen. Mobile Checkout från New York-baserade företaget FutureProof är ett exempel.
Millennials tilltalas av att dela på resurser och hyr gärna sin utrustning och sina produkter. Nu visar en ny undersökning att konsumenterna kan tänka sig att betala tusentals kronor för modeabonnemang i Netflix-stil.