Det italienska kaffevarumärket Lavazza har öppnat sitt första flaggskepp. Det är en fest både för öga och smaksinne att stiga in i butiken som lyfter fram kaffesmaken med en stor nypa kreativitet.
E-handelsföretaget menar att man har hittat det hemliga receptet för den nya tidens dagligvarubutik. Nu ökar man etableringstakten och öppnar 30 nya butiker.
Under ett flertal år har stadskärnorna haft en negativ försäljningsutveckling. Men här spås en ökning under de kommande åren – främst pådriven av bekvämlighet.
Kedjan storsatsar i regionen med nya butiker och den hittills största distributionscentralen. Lågpris som fenomen går kraftigt framåt, två av tre konsumenter väljer hard discount.
Logistiken och effektiviteten finns redan på plats. När onlinejätten öppnar en fysisk dagligvarukedja är förutsättningarna helt nya. Inte minst för att man äger hela logistiken inklusive sista kilometern.
Servicebutikskedjan 7-Eleven genomgår just nu en digital förvandling i USA. Bland annat testar man en appbaserad lösning för att utöka sitt omnierbjudandet.
Med närmare 300 miljoner aktiva användare är e-handelsföretaget en gigantisk aktör online. Nu satsar man på att öppna hundratals obemannade servicebutiker.
Trender och tendenser i USA ger ofta en fingervisning om var detaljhandeln är på väg. En ny rapport visar på en mycket positiv julhandel, med disruptiva krafter bakom de största försäljningsökningarna.
Vi har skrivit om en rad intressanta butikskoncept under året. Snabba banker i köpcentrum, butiker utan produkter och nyskapande personalisering. Här är några av våra största favoriter från 2017.
Alibaba Group och Ford Motor har kommit överens om att inleda ett större samarbete. Ambitionen är att utforska nya sätt att förbättra kundupplevelsen inom bilhandeln. För Ford är detta ett led i en större satsning på den kinesiska marknaden.