Nu har Japan fått upp ögonen för Blåkläder och Svenljunga-företaget tar därmed steget in i Asien.
– Det här är en viktig händelse i vårt fortsatta arbete mot att bli ett globalt ledande varumärke för arbetskläder, säger Anders Carlsson, VD på Blåkläder.
Framgångsreceptet bakom Blåkläder är en kombination av design, hög funktion och kvalitet. Något som man jobbat konsekvent med under många år.
– Relationer är viktiga för japanerna. Man prioriterar att göra affärer med långsiktiga partners som känns trovärdiga. Vårt arbete i Europa har gjort intryck och därmed öppnas möjligheten att ta oss in på en ny marknad, säger Anders Carlsson, VD på Blåkläder.
Japan är en nyckelmarknad i Asien och Tokyo har influerat till många globala trender. Men användandet av arbetskläder ser annorlunda ut än i Norden. Kunskap om säkerhet och funktion ligger långt efter.
– Även om Japan ligger efter på några områden inom arbetskläder så ställer de samtidigt mycket höga krav på kvalitet. Därför är det en marknad som passar oss väldigt bra, förklarar Anders Carlsson.
Att gå in på en ny kontinent innebär också en del utmaningar. En av dem är att Blåkläder tvingas ta fram nya modeller anpassade för asiaternas fysik.
– Genom våra egna fabriker i Vietnam och Sri Lanka är vi rustade för flexibel produktion och vet vad som krävs för att kunna leverera till olika yrkesgrupper på global nivå, säger Anders Carlsson.
Blåkläder rullar ut sitt sortiment i Japan under hösten 2016.