Jula kliver in i Finland – både fysiskt och online

Nu står det klart att Jula etablerar sig i ett fjärde land. Under de kommande två åren öppnar kedjan såväl fysiska butiker som e-handel i Finland. ”Vi tror att Finland lämpar sig väl för vårt koncept”, säger VD Joachim Frykberg i en intervju med Handelstrender.

Satsningen på den finska marknaden är en följd av att verksamheten landat så väl på de befintliga marknaderna. Det berättar VD Joachim Frykberg.

Julas VD Joachim Frykberg.

– Vi har varuhus i Sverige, Norge och Polen som fungerar väldigt väl. Nu är det dags för den fjärde marknaden.

När öppnar den första butiken?

– Vi har precis fattat detta beslutet om att etablera oss i Finland, men någon gång under 2022 och 2023 kommer vi öppna både fysiska butiker och e-handel.

Lanserar ni båda kanalerna samtidigt?

– Ja.

Varför blir den fjärde marknaden just Finland?

– Inom Jula har vi tittat på Finland under många år. Det finns många likheter som gör att vi tror att konceptet kommer fungera bra där. Dessutom passar vårt koncept med allt för hemmet på den marknaden. Finland har en väldigt hög andel egenägda hus och sommarställen, vilket gynnar vårt koncept.

Var sker de första etableringarna?

– Precis som på våra andra marknader vill vi finnas i många städer. Det största underlaget finns i de södra delarna, det är där de största städerna finns.

Hur många varuhus siktar ni på?

– Detta handlar inte om ett eller två varuhus, vi siktar på att öppna många varuhus. Detta kommer bli en snabb expansion.

Kommer ni anpassa konceptet för den finska marknaden?

– Nej det blir samma upplägg som vi har i Sverige, Norge och Polen. Det blir samma koncept rätt av. Vi tror mycket på den modellen som vi har byggt upp. Eventuellt kan det röra sig om några anpassningar av sortimentet. Vi tror dessutom på kombinationen av fysiska butiker och e-handel.

Ska ni passa på att testa några nya lösningar i samband med detta?

– Parallellt med detta tittar vi på att utveckla vår e-handel i flera länder i Europa under de kommande åren, men vilka detta är har vi ännu inte beslutat. Vi ser att vi har fått väldigt bra snurr på onlineförsäljningen.

Apropå detta, hur ser utvecklingen ut för hämta i butik?

– Ungefär 50 procent av vår försäljning online är click and collect. Antal alternativ för leveranser kommer bara fortsätta att öka, till exempel curbside pickup. I allt fler varuhus kan man nu plocka ordrarna på plats vilket gör att vi kan leverera inom två timmar. Vi har 110 varuhus som kan användas för utlämning.

– I Polen erbjuder vi nu även en lösning via ett nätverk som liknar Instabox här hemma i Sverige. Där har man 11 000 utlämningsställen.

Tror du att detta är en trend som står stark även på andra sidan pandemin?

– Ja, det tror jag.

Av Anders Warma Faring

Fakta Jula

Omsättning hela koncernen: 9,8 miljarder SEK (2020).
Resultat hela koncernen: 1 002 miljoner SEK (2020).
Varuhus: 110 st (58 i Sverige, 37 i Norge och 15 i Polen).
Antal medarbetare: cirka 4 000.

Källa: Jula.


Jula lanserar sitt butikskoncept även i Finland.