Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel stärker upp med hållbarhetsexpertis. Det är Katarina Rosenqvist som nu tar sig an uppgiften.
Katarina kommer närmast från en tjänst som hållbarhets- och kommunikationschef på Lidl Sverige. Innan dess har hon arbetat både inom ideell sektor som VD för Fairtrade Sverige och Stiftelsen Friends och som kommunikationschef i näringslivet.
Läs även: Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet
– Katarina har under våren på ett lyckosamt sätt hjälpt branschen att ta fram vår Färdplan mot fossilfria och materialåtervinningsbara förpackningar och varit delaktig i vårt matsvinnsarbete. Hon är en värdefull resurs med den expertis hon har, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.
Driver egen verksamhet
Katarina Rosenqvist driver sedan en tid tillbaka eget konsultföretag inom hållbar affärsutveckling. Hon kommer arbeta på på Svensk Dagligvaruhandel på halvtid.
– Jag ser fram emot att kunna bidra med min kompetens och samordna branschen i de hållbarhetsfrågor där man kan arbeta tillsammans och säkerställa att dagligvaruhandeln är en viktig aktör i Sveriges arbete inom ramen för Agenda 2030 och en cirkulär ekonomi, säger Katarina Rosenqvist i en kommentar.