Unika erbjudanden lockar till fysisk butik

Unika erbjudanden lockar till fysisk butik

Främsta anledningen att handla i fysisk butik är att man kan se och känna på produkterna. Men unika erbjudanden skulle locka ännu mer visar en ny studie.

Upplevelser lockar unga till butiken

Upplevelser lockar unga till butiken

En ny studie visar att upplevelser är avgörande för att förändra kunders beteende. Störst inverkan har det på generation Z och millennials.

Daglig- och apoteksvaror årets e-raketer

Daglig- och apoteksvaror årets e-raketer

E-handelns ökningstakt minskades 2019 jämfört med tidigare år. Bland de kategorier som fortsatt ökar kraftigt finns framförallt daglig- och apoteksvaror.

Så mycket ökade e-dagligvaror 2019

Så mycket ökade e-dagligvaror 2019

Julmånaden visade en stark tillväxt för försäljningen av dagligvaror online. Även helåret visar att mat på nätet fortsätter att vara en raket inom onlinehandeln.

Så skapas beteenden för hållbar konsumtion

Så skapas beteenden för hållbar konsumtion

De beslut som tas vid köptillfällen styrs bland annat av normer, våra egna och omgivningens förväntningar, på hur vi ska agera i en viss situation. Det visar en ny studie.

Detta lockar konsumenten till matbutiken

Detta lockar konsumenten till matbutiken

Låga priser lockar flest konsumenter till dagligvarubutiken. Men bland de yngre generationerna är det andra parametrar som har stark dragningskraft.

E-handel populär hos äldre konsumenter

E-handel populär hos äldre konsumenter

Många äldre upplever risker kopplade till att handla på nätet, men trots det är e-handeln populär bland landets seniorer.

Här är detaljhandelns tyngsta trender

Här är detaljhandelns tyngsta trender

Kuraterad retail, nolltolerans och nya butiksformat. Vi har sammanställt trenderna inom detaljhandeln som du absolut bör ha koll på under de kommande åren.

Prisvärdhet viktigt för unga vuxna

Prisvärdhet viktigt för unga vuxna

De flesta köpbesluten tas på plats i butiken eller via butikskedjornas appar – och prisvärdhet är viktigt. Det visar en ny undersökning om köpvanor.

Konsumenten styrs allt mer av värderingar

Konsumenten styrs allt mer av värderingar

Konsumenter överger produkter som inte stämmer med de egna värderingarna – och betalar mer för de varumärken ”som gör rätt”. Det visar en ny studie.