Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 

Fyndjakten är här för att stanna

Fyndjakten är här för att stanna

Konsumenterna älskar att fynda. Det gäller såväl kläder som mat, och enligt en färsk undersökning finns fyndjägarna i alla inkomstklasser och åldrar.

Sverige i topp för kontantfria betalningar

Sverige i topp för kontantfria betalningar

För första gången går Sverige om USA i antalet kontantlösa betalningar. Nu förutspås stora förändringar när nya aktörer inom fintech gör entré. 

Tre tunga retailtrender – från Kina

Tre tunga retailtrender – från Kina

Kina står för en stor del av tillväxten inom den nya tidens konsumtion. En färsk studie pekar på tre distinkta trender i beteendemönstret.

Den svenska e-konsumenten kartlagd

Den svenska e-konsumenten kartlagd

Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning. 

En av fem väljer bort traditionell kassa

En av fem väljer bort traditionell kassa

När kunden kan sköta skanning och betalning på egen hand med mobilen skapas nya mervärden.

Sex av tio nordbor e-handlar

Sex av tio nordbor e-handlar

Tolv miljoner konsumenter handlar på nätet varje månad. Under första halvåret ökade försäljningen med 11 procent jämfört med samma period i fjol.

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

Utvecklingen inom svenska stadskärnor har kartlagts. Falköping toppar listan över de som ökar sina omsättningar mest. Café- och restaurang är största drivkraften bakom ökningarna i svenska städer. 

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.

Kunderna prioriterar bekvämlighet

Kunderna prioriterar bekvämlighet

I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning.