Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.

”Digitalisering medför nya beteenden”

”Digitalisering medför nya beteenden”

Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

Ny teknik lyfter e-handeln i Sverige

En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.

Därför dissar Gen Z din kundklubb

Därför dissar Gen Z din kundklubb

I tider när målgruppen är van vid omedelbar belöning är långsamma lojalitetsprogram verkningslösa. Här är tre tunga anledningar till att generation Z dissar er kundklubb.

Fyra trender som förändrar retail

Fyra trender som förändrar retail

De nya generationernas mindset skiljer agnarna från vetet, hållbarhet och transparens är ett måste. Och äntligen möter kassaköerna sitt oundvikliga öde. Här är fyra trender som formar morgondagens handel.

Nio fakta om turister från Kina

Nio fakta om turister från Kina

Andelen av budgeten kinesiska turister spenderar på shopping har minskat. Det kompenseras av en dramatisk ökning av antalet resenärer. Här är nio saker du borde känna till om målgruppen.

Dagligvaror spås öka 25 procent online

Dagligvaror spås öka 25 procent online

Försäljningen av dagligvaror online ökade under 2017 med 19 procent. I en ny rapport från Svensk Digital Handel spås en ökning med 25 procent under 2018. Kedjornas click and collect anses vara den största katalysatorn.

Fem måsten för framtidens konsument

Fem måsten för framtidens konsument

Utvecklingen inom den moderna detaljhandeln går med en rasande fart. Även konsumenternas attityder förändras i mycket högt tempo. Här är fem avgörande faktorer för att locka den nya tidens konsument.

Nyttig mat gör svensken gladare

Nyttig mat gör svensken gladare

Mat som är bra för både kropp och miljö gör svensken gladare. Det visar en ny attitydundersökning som Axfood gjort bland svenska konsumenter.

Unga vill betala kontaktlöst

Unga vill betala kontaktlöst

Unga konsumenter föredrar att betala kontaktlöst i butik och med mobilen på nätet. Det visar en ny undersökning. Men för de allra flesta är fortfarande ett annat alternativ nummer ett.