Personalen är nyckeln. Bästa botemedel mot butiksdöden är att skapa bättre upplevelser i butiken. En undersökning kartlägger hur handlarna själva tänker agera för att rädda den fysiska handeln i framtiden.
Det är osäkra tider, inte minst inom retail. Men för den som satsar på rätt områden ser framtiden väldigt ljus ut. Här är fyra vinnande strategier.
Konsumenterna, främst kvinnor, är mer benägna att handla begagnat mode i dag jämfört med för tre år sedan. Men fortfarande väljer många att kasta kläder i soporna.
Skillnaderna är stora mellan olika ålderskategoriers förväntningar på köpprocessen. En ny studie visar att unga konsumenter vill ha mer information och kontakt.
Nästan fyra gånger så många besökare på Way Out West som allmänheten väljer bort kött. Om hela Sverige vore som besökarna på festivalen skulle vi äta betydligt mindre kött och mer ekologisk mat.
Drygt åtta av tio män ansvarar för inköpen av dagligvaror i hushållet. Inspirationen hittar man i allt högre grad online. Det visar en ny undersökning som kartlagt mäns vanor och attityd gällande inköp och matlagning.
Varumärken som vill gå hem hos generation Z ska satsa på många möjligheter att interagera och transparenta relationer. Det visar en ny studie som målar upp bilden av en målgrupp som värdesätter hållbarhet och äkthet.
Millennials och generation Z är den nya tidens tyngsta konsumenter. En ny studie har kartlagt deras beteenden och drivkrafter. Tre avgörande faktorer blir snabbt tydliga – tre utmaningar för handeln.
I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.
Fyra av tio konsumenter (42 procent) vill ha mer av svensk ekologisk mat i matbutikerna. Bland kvinnorna svarar nästan varannan (49 procent) att de inte tycker det finns tillräckligt med ekomat i dag.