Påträngande personalisering skrämmer

Påträngande personalisering skrämmer

Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.

Dagligvarubutikens framtid är digital

Dagligvarubutikens framtid är digital

Konsumenten efterfrågar ny teknik som gör inköpsrundan enklare och mer bekväm. Och inom en nära framtid kommer majoriteten av konsumenterna göra sina matinköp online. Det visar en ny studie. 

Returer lönsamma för e-handelsföretagen

Returer lönsamma för e-handelsföretagen

Att kunder lämnar tillbaka varor behöver inte vara negativt för e-handelsföretagen. Tvärtom kan returer vara något företagen tjänar på i längden. Det visar ny forskning.

Detaljhandelns 10 tyngsta trender

Detaljhandelns 10 tyngsta trender

Utvecklingen inom detaljhandeln rusar fram. Handelstrender lyfter blicken för att se bortom de enskilda deltrenderna. Vi målar upp den stora bilden, och där skymtar bland annat automatisering, polarisering och resursoptimering. Här är tio tunga trender som formar morgondagens detaljhandel. 

Ny teknik lockar millennials och generation Z

Ny teknik lockar millennials och generation Z

Starkt Wi-Fi, närvaro i sociala medier och strömlinjeformad shopping är avgörande för att attrahera millennials och generation Z. Och den yngre generationen verkar vara den fysiska handelns räddning. Det visar en ny studie.

Snabbt mode kräver kompetenta konsumenter

Snabbt mode kräver kompetenta konsumenter

Modet blir snabbare och snabbare. En ny studie har granskat de strategier som hängivna shoppare använder sig av för att bli kompetenta konsumenter av fast fashion. Det är en tidskrävande uppgift, visar det sig.

Kinas e-handel lockar svenskarna mest

Kinas e-handel lockar svenskarna mest

Globaliseringen fortsätter att sätta sina spår i detaljhandeln. E-barometern visar på en ökad e-handel i Sverige – och att Kina är den största utländska favoriten.

Framtidens retail liknar pizzabranschen

Framtidens retail liknar pizzabranschen

Kunderna vill ha lika snabb och bekväm leverans som när de beställer hämtpizza. Det ska dessutom vara gratis frakt, och de vill helst inte ha kontakt med några anställda. Det visar en ny undersökning.

”Retail är på väg mot en 50/50-värld”

”Retail är på väg mot en 50/50-värld”

En detaljhandelsexpert spår att detaljisterna inom kort kommer generera 50 procent av sin omsättning online.

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

Trots e-handelns framfart gillar konsumenterna fortfarande att handla i fysiska butiker Det visar en ny undersökning som sätter fingret på vad som lockar kunderna allra mest.