Ungefär en tredjedel av utländska och inhemska turisters konsumtion hamnar i detaljhandeln.
Lidl och den tyska konkurrenten Aldi har utvecklat shoppingupplevelsen till att likna en skattjakt.
Utan tidiga satsningar på julhandeln riskerar svenska e-handlare att tappa försäljning till utlandet. Det menar e-handelsexperten Arne Andersson.
Detaljhandeln söker nu nya vägar för att nå fram till kunden och skapa en sömlös shoppingupplevelse – oavsett kanal. Investeringarna i omnichannel ökar dramatiskt.
Vill du påverka köpbeslutet? Då gäller det att påverka både den medvetna och den omedvetna delen av hjärnan.
Förpackat matbröd, juice och yoghurt är några av de största förlorarna vilka tillsammans tappade drygt 130 miljoner kronor på en annars växande marknad
Den här julhandeln kommer innebära ett skifte i detaljhandeln till ett ännu mer digitalt beteende.
UNDERSÖKNING: Hela 62 procent av konsumenterna vill kunna chatta med varumärken direkt i mobilen, och 82 procent skulle använda det om det var möjligt.
Svenska konsumenter använder sig allt mindre av sociala medier så som Facebook och Twitter när de ska handla en produkt eller tjänst.