Food halls är en fortsatt stark internationell trend som kan tillföra upplevelser, längre besökstider och omsättning. Här fyra viktiga ingredienser.
Redan i november berättade vi om att Stadium Group ska lansera ett fristående sneakerkoncept. Nu står det klart att Stadiums egen hemstad Norrköping blir först ut med Sneakers Point.
I samband med Norrgavels 25-årsjubileum öppnar företaget en ny butik. "Vi vill komma närmare våra trogna och nya kunder", säger grundaren Nirvan Richter.
Butikskonceptet utan kassor är utan tvekan en av årets största snackisar. Inom kort öppnar Amazon Go nya butiker, varar en av dem i ett köpcentrum.
Lördagen 24 februari öppnar Flying Tiger Copenhagen en ny butik i cityläge. "När du kommer in till oss ska du känna dig som en miljonär".
Den fysiska handeln står inför stora utmaningar, allra störst är de för stadskärnor och mindre köpcentrum. För att överleva krävs en anpassning till nya beteenden, mindre yta för retail och nya lokala koncept.
Det brittiska varumärket River Island har öppnat sin första renodlade butik med barnkläder. Man gör det lämpligt nog i ett köpcentrum som lockar många barnfamiljer.
I maj öppnar hårvård- och skönhetsspecialisten Lyko en butik med tillhörande salong mitt i stadskärnan. Det blir butik nummer 40 för kedjan.
Det nya butikskonceptet, som är ett upplevelsecenter, blir varumärkets första fristående butik för elbilar i Europa. Koncept låter besökare uppleva hur det är att äga och köra en elbil.
Pandora och Joe & the Juice öppnar under våren i Linden Köpcentrum i Norrköping. Centrumet genomgår en omfattande renovering och modernisering med visionen att bli Östergötlands främsta modegalleria.