Köpcentrumets framtid skymtas i renoveringar

Mixed usage, taklyft, mer mat och underhållning samt en mer oväntad företeelse – stadskärnan i köpcentrumet. Framtiden blir synlig när centrumen nu omformas.

Det är tuffa tider för köpcentrum i USA. Butiksdöden har slagit hårt och många centrum har tappat några av sina sina allra viktigaste ankarhyresgäster. Credit Suisse spår att upp till en fjärdedel av köpcentrumen kommer att stänga de kommande fem åren.

Nödvändigt att förändra

Även om situationen inte är densamma i Sverige vore det oklokt att blunda för denna utveckling. Förändringar kommer att vara nödvändiga för fortsatt överlevnad.

Forbes ger exempel på fem amerikanska köpcentrum som kommer att renoveras och omformas totalt den närmaste tiden. Och mycket handlar om att hitta verksamheter utanför traditionell detaljhandel. Fem projekt som kan vara värda att hålla ett öga på framöver.

Det bubblar om stadskärnan

Det finns några gemensamma nämnare. Mixed usage är en an av dem, ett utökat nöjes- och matutbud likaså. Nu gör också open air-lösningar entré i citykärnan där man lyfter på taken. Och i det gigantiska köpcentrumet är det inte gallerian som får mest uppmärksamhet – det är stadskärnan det bubblar mest om.


Valley View Center i Dallas, Texas

Beck Ventures ska nu genomföra en massiv omformning av centrumet. Resultatet: ett projekt me mixed usage som kommer innehålla kontor, lägenheter och hotell. Retail-ytan oförändrad, men fler inslag av underhållning och hälsa. 


Valley Fair Mall i Santa Clara, California

Westfield satsar stora belopp på Valley Fair. Utvidgas med 65 000 kvadratmeter shopping där 160 butiker och tio utomhusrestauranger ska rymmas. Satsar på ett stort Bloomingdale’s och mer underhållning.


Ballston Common Mall i Arlington, Virginia

Forest City kommer öppna centrumet helt igen efter renovering 2018. Satsar på mixed usage där familjeunderhållning får en viktig roll. Bland annat etablerar sig Punch Bowl Social som kombinerar bowling, karaoke, boule och cocktails. Två tredjedelar av taket till Ballston Quarter kommer att tas bort för att skapa en open air-del. En företeelse som vi sett allt mer av den senaste tiden, främst i USA.


Woodfield Mall i Schaumbert, Illinois

Ägaren Simon Property Group satsar stort på att öka utbudet av mat och dryck. Ljussättning, golv hissar och centrumets färgsättning uppdateras också.


King of Prussia Mall i King of Prussia, Pennsylvania

Simon Property Group äger även detta gigantiska köpcentrum. En nyligen genomförd utbyggnad gör att man nu erbjuder hela 270 000 kvadratmeter retail. Här är det stort som gäller, men vissa menar att USA:s största shoppingerbjudande inte är det som drar mest. I stället är det King of Prussia Town Center som är hetast – det vill säga den stadskärna som byggts upp.


Källa: Forbes och Handelstrender. Bilder från respektive fastighetsägare.