Kraftig ökning för bygghandeln på nätet

Bygghandelns e-handelsförsäljning ökade med 20 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol.  Branschen fortsätter således att växa i högt tempo, trots starka jämförelsetal. Det visar PostNords kommande E-barometer. 

– Drivkrafterna för bygghandelns framgång på nätet är bekvämlighet, enkelhet och tidsbesparing. För de konsumenter som inte har tillgång till bil eller bor långt från byggvaruhusen blir e-handeln en räddning. Men det finns fortfarande en del utmaningar som behöver lösas, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige i ett pressmeddelande.

Har flyttat fram positionerna

Bygghandeln har under det senaste året flyttat fram positionerna på nätet. Branschaktörerna erbjuder konsumenterna möjlighet att beställa byggmateriel och verktyg var de än befinner sig. Konsumenterna mognar och handlar praktiskt taget alla typer av varor på nätet i dag.

Ett ökat utbud, större e-handelsvana bland konsumenterna och mer konsumentvänliga e-handelssajter där man som konsument kan hitta instruktionsfilmer, tips, råd och information är några faktorer som lyft branschen.

E-handeln större än något varuhus

– För oss växer e-handeln enormt och är nu större än något fysiskt varuhus i hela kedjan, inklusive Europa. Förutsatt att logistiken kring e-handeln fortsätter att utvecklas ser vi inga indikationer på att den här trenden kommer att vända, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus Sverige.

Bauhaus e-handel omsätter nu mer än något av varuhusen.

Ungefär fem procent av den svenska befolkningen handlar byggvaror på nätet varje månad och intresset är som störst under försommaren och sommarmånaderna. Under semestrarna är det många som vill passa på att renovera, rusta upp och bygga nytt i sina hus och sommarstugor.

En djupdykning om bygghandeln på nätet och information om hur sommarmånaderna gick finns i den senaste månadsanalysen E-barometern: postnord.se/ebarometern-konsument