Kundupplevelser i Årets Marknadsföringsbok

Helén Rigamontis bok har utsetts till Årets Bästa Marknadsföringsbok.

Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024. ”Den utvecklar och förklarar det för vår tid relevanta ämnet kundupplevelsen”.

Helen Rigamontis bok ger läsaren konkreta metoder för att bygga hållbara relationer både med kunderna och medarbetarna.

Francesca O’Brien Apelgren, VD på Sveriges Marknadsförbund, lyfter bland annat fram hur författaren visar hur man kan skapa en gemensam intern kompass utifrån kundinsikter.

– Juryn värdesätter att boken Customer Experience Management på svenska dels är teoretisk men också att den ger konkreta verktyg för att systematiskt arbeta med kundupplevelsen. Och det oavsett bransch, säger Francesca O’Brien Apelgren.

Utmaning att ta ansvar för hela kundresan

Författaren själv känner sig hedrad över utmärkelsen – och glad över att ämnet sätts i fokus.

– Det är fantastiskt att se kundupplevelse och CX-arbete uppmärksammas på det här sättet. Tack till juryn och till alla som bidrar till att sätta fokus på det viktiga arbetet med att skapa värde för kunder och organisationer, säger Helén Rigamonti.

På Sveriges Marknadsförbunds hemsida ger hon sin bild av varför ämnet är angeläget.

– Boken adresserar en av de största utmaningarna för marknadsförare idag: att tänka holistiskt och ta ansvar för hela kundresan, inte bara den första kontakten. Framgång handlar inte bara om att attrahera kunder, utan om att behålla dem genom att skapa en sammanhängande och minnesvärd upplevelse. Som marknadsförare har du en central roll i att skapa rätt förväntningar och bygga varumärket – men det är kundupplevelsen som avgör om kunden stannar. 


Juryns motivering: ”Boken utvecklar och förklarar det för vår tid relevanta ämnet kundupplevelsen och presenterar en verktygslåda för att leverera rätt upplevelse. Boken bidrar på ett heltäckande sätt både som kurslitteratur för studenter och för yrkesverksamma som vill analysera och utveckla sin verksamhets förmåga att leverera den önskade upplevelsen. Författaren fångar på ett förtjänstfullt sätt in och beskriver kundupplevelsen i både privata och offentliga verksamheter. Boken är såväl lättläst som välskriven med tydliga förklarande illustrationer. Juryn rekommenderar boken till alla som vill lära sig mer eller utveckla sina kunders eller användares upplevelse”.