När Zalando arrangerar Bread & Butter räknar man med cirka 30 000 besökare. Men räckvidden är långt mycket större än så tack vare sociala medier och inbjudna influencers.
V-handel tilltalar verkligen konsumenter som är tidiga att testa nya företeelser. Åtta av tio vill gärna shoppa med en adderad dimension av virtuell verklighet. Det visar en färsk undersökning.
Polarn O. Pyret har nyligen delat in sina kunder i två nivåer. Man gör det för att uppmärksamma och belöna sina mest lojala medlemmar. Syftet är att öka kundupplevelsen.
Sephora har lanserat en onlineplattform där kunderna hittar inspiration, kan ställa frågor och få rekommendationer. Det presenteras i en realtidsmiljö med många sociala inslag.
Personalen är nyckeln. Bästa botemedel mot butiksdöden är att skapa bättre upplevelser i butiken. En undersökning kartlägger hur handlarna själva tänker agera för att rädda den fysiska handeln i framtiden.
Besökssiffrorna i köpcentrumet har minskat sedan några år. Den trenden hoppas man nu vända med detta spektakulära bibliotek. Här erbjuder man 200 sittplatser, läsning och kulturella evenemang.
"Vi vill kombinera det stora företagets stabilitet, resurser och kundbas med snabbheten från start up-världen", säger VD Per Strömberg.
Det moderna köpcentrumet måste hitta sin nya roll. Det menar ledningen för detta urbana centrum som kommer erbjuda ett brett kulturutbud, men även en surf- och strandvolleyanläggning – inomhus.
Det är osäkra tider, inte minst inom retail. Men för den som satsar på rätt områden ser framtiden väldigt ljus ut. Här är fyra vinnande strategier.
Skillnaderna är stora mellan olika ålderskategoriers förväntningar på köpprocessen. En ny studie visar att unga konsumenter vill ha mer information och kontakt.