Identifiera och personalisera. Optimera ägandet. Lyft fram transparens. Här är tio förutsättningar för framgång i den digitaliserade detaljhandeln.
Butiker söker sin nya roll i det digitala samhället, så även köpcentrum. Underhållning och aktiviteter blir allt viktigare, och för det här centrumet har klättring blivit en succé som ökat antalet besökare.
Köpcentrumet tycks till synes ha sänkts ner i en färgsprakande undervattensvärld fylld av vackra fiskar och växter. Det tog två år att planera den visuella effekten, resultatet slår besökarna med häpnad.
Här får besökaren titta, smaka och känna på bland annat riktiga kakaoträd, lära sig näringslära tillsammans med en robot och gå en virtuell rundtur i fabriken. Fazer bygger sitt varumärke med upplevelser.
Under fem år har konceptet gått från att vara en medvetet kalkylerad risk till att vara en av de mest intressanta butikerna i New York. Nu delar man med sig av erfarenheterna av att lyckas som fysisk butik i en uppkopplad retailvärld.
Kronans Apotek har tagit fram en app mot fokus på att stötta receptkunden. "Vi vill vara där kunden är".
Förespråkarna lyfter fram hur positivt butiksmusik fungerar och hur väl den tas emot bland potentiella kunder. Men musikens betydelse för upplevelsen är långt i från positiv för alla. Det visar avhandlingen "Den ofrivillige lyssnaren".
Under devisen "passform, kunskap och upplevelse" tar man retailupplevelsen till en ny nivå. Här erbjuds kunderna personalisering – och en ishockeyrink att prova produkterna på. Nu har konceptet utsetts till årets bästa.