Självbetjäningsbutiker, som vi känner till dem, är döende. I takt med att e-butikernas sortiment ökar minskar anledningarna att besöka en fysisk butik med självbetjäning. Endast mervärde i form av upplevelser och kunskap kan rädda dem.
OKQ8 får högst betyg i kundbemötande av samtliga kontrollerade bensinkedjor i Daymakerindex Butik 2016. Resultatet 64 procents måluppfyllelse är lika högt som genomsnittet i hela detaljhandeln.
För familjer med handikappade barn kan shoppingrundan vara en stor utmaning. Det har amerikanska kedjan Target tagit fasta på – nu ser man till att samtliga butiker har minst en kundvagn med ett anpassat säte i.
Orkla Foods testar nu ett nytt sätt att möta konsumenten och slår upp portarna till "Vårt kök". Ambitionen är ett skapa en mötesplats som ska erbjuda inspiration, mat och en inblick i företagets kärnverksamhet.
För hotellkedjan Hyatt har Facebook nu fått en ny central roll i verksamheten. Kunderna, och alla andra som vill, kan numera framföra klagomål eller ställa frågor via företagets tjänst via Facebook Messenger. Facebook menar att tjänsten kan rädda konsumenten från översvämmade inkorgar.
Att vara med i en kundklubb är en sak, att dela med sig av sina uppgifter är en helt annan. En undersökning visar dock att 47 procent är villiga att dela med sig av personlig data i utbyte mot erbjudanden.
Snabba appar med betalfunktion, kundomdömen i butik och smart socialt agerande. Här är fem strategier som ger kunderna en bättre och mer relevant shoppingupplevelse.
Ica lanserar nu flera funktioner för kunder som vill slippa använda sitt Ica Kort- eller Ica Bankkort. Bland annat lanseras mobil betalning, digitala bonuscheckar och förenklad identifiering i kassan.
Akademibokhandelns Vänner en digital satsning.
E-handelsföretaget Zalando har lanserat en ny tjänst för returer – med preciserad upphämtning.