Genom att ta bort plasten från tulpanerna har Lidl sparat mer än 2,6 ton plast hittills under 2020. Det är en del av ett större arbete som syftar till att minska förbrukningen av plast.
Lidl Sverige arbetar för att minska användningen av engångsplast i sina förpackningar. Målet är att 100 procent av all plast ska vara återvinningsbar 2025. Detta samtidigt som den totala plastanvändningen ska minskas med 20 procent.
Finns bättre alternativ
– Vi använder ofta plast trots att det inte alltid behövs. Som en del i arbetet med att minska vår totala plastanvändning ställde vi oss frågan varför våra tulpanbuketter behöver vara förpackade i plast. Vi konstaterade att det finns alternativ som har en mindre belastning på miljön, säger Peter Reisenzein, inköpschef, frukt & grönt, Lidl Sverige.
Sedan våren 2018 har Lidl arbetat efter en plaststrategi som ska leda till en kraftigt minskad plastanvändning på alla de 32 marknader där livsmedelskedjan finns.
Tidigare i år kunde man berätta att all engångsplast numera är utfasad ur de svenska butikerna. Muggar, glas, tallrikar, bestick och bomullspinnar har ersatts av plastfria, hållbarare alternativ.
Stöttar utbildning av unga
Lidl i Sverige har också initierat Lidl Future Iniatives – Plastutmaningen. Det innebär att man stöttar projekt som ska leda till ökad återvinning av plast, utbildning av barn och unga kring plastanvändning och hållbar förpackningsdesign.