
En ny undersökning från adtech-bolaget The Trade Desk visar att ljud är en särskilt effektiv komponent i omnikanalskampanjer, det vill säga kampanjer som använder flera integrerade kanaler såsom uppkopplad TV, ljud, digitala reklamskyltar och displayannonser.
Undersökningen visar också att ljud är särskilt kraftfullt för att stärka varumärkeskopplingen (3,4 gånger högre) och minska den mentala tröttheten (2,9 gånger lägre).
Undersökningen, där man låtit analysera hjärnaktivitet hos mediekonsumenter, visar även att omnikanalskampanjer ökar engagemang och varumärkeslojalitet jämfört med traditionella marknadsföringskampanjer.
Omnikanal kan stärka lojalitet
Omnikanalskampanjer ger 1,4 gånger bättre uppmärksamhet för ett varumärke i annonser. Men de är också mer övertygande (1,5 gånger bättre) och skapar mer positiva band mellan varumärket och konsumenten (lojaliteten är 1,9 gånger större).

– Genom att sätta publiken i centrum när vi planerar omnikanalskampanjer kan vi skapa mer engagerande upplevelser som i slutändan ger bättre affärsresultat, säger Magnus Johansson Nordenchef på The Trade Desk.
– Genom att använda teknik för att koppla samman kanaler kan annonsörer istället optimera sina kampanjer. Då kan de hantera frekvensen på ett övergripande plan och planera budskapet i olika kanaler. På så sätt blir det enklare att nå rätt målgrupp, i rätt kanal och vid rätt tidpunkt.
Om undersökningen Undersökningen bygger på en studie som genomfördes i Storbritannien, USA och Tyskland, med målet att få en djupare förståelse för människors mediebehov och interaktioner med olika kanaler. Totalt deltog 2 000 personer från varje land i enkäten, och undersökningen genomfördes av PA Consulting under perioden januari till maj 2024.