Det konstaterade Ronan Bole, COO på Amazon i Frankrike, under Mapic i Cannes. Nu rullar företaget ut ett nytt koncept för ”the last mile” på bred front.
Nästan en fjärdedel av varulagret beräknas vara onödigt för svenska detaljhandelsföretag. Det visar en ny undersökning.
Detaljhandeln sätter allt mer fokus på fulfillment. Fri frakt ifrågasätts och miljöaspekterna väger allt tyngre. Men en av de hetaste trenderna just nu handlar om samarbeten mellan företag.
Zalando meddelar att pilottestet med paketutlämning via grannar mottagits positivt. De största drivkrafterna är bekvämlighet och hållbarhetsaspekten.
Lush har satt kurs för att minska koldioxidutsläppen i sin produktion. Man gör det bland annat genom att använda segelfartyg för sina varutransporter.
Driver trafik till fysiska butiker. Tjänsten har testats av Amazon i mindre skala i Europa. Nu rullas BOPIS-lösningen ut på bred front även i hemlandet USA.
E-handeln får logistikbranschen att växa som aldrig förr vilket skapar behov av nya lösningar. Därför inför nu företaget gamification i verksamheten. Ökad trivsel och högre kvalitet är två av målen med projektet.
Kedjan erbjuder sina kunder leverans samma dag. Under det första kvartalet stod dessa ordrar för merparten av den digitala försäljningen.
Matsmart har anställt Conrad Edgren som logistikchef. Han kommer närmast från Ikea, där han under 15 år haft flera ledande befattningar runtom i världen.
Amazon visade under re:MARS Conference upp sin senaste drönare. Man ska börja leverera paket till konsument med drönaren inom ett par månader.