Servicebutikskedjan 7-Eleven genomgår just nu en digital förvandling i USA. Bland annat testar man en appbaserad lösning för att utöka sitt omnierbjudandet.
Tidigt under året la kedjan en ambitiös plan för att snabba på sina leveranser. Med en ny lösning går man nu från att leverera inom ett par dagar till bara några timmar.
Dagligvarukedjan har lanserat en självbetjäning för incheckning av onlineordrar. Tjänsten är till för kunder som har beställt varor via click and collect.
Personalisering och möjlighet att välja operatör blir allt viktigare. Efterfrågan på lojalitetsprogram med leveransfördelar ökar. En ny undersökning kartlägger onlinekundens preferenser anno 2017.
Med innovation och hållbarhet i fokus skapar Lidl Sverige just nu den nya tidens lågpriskedja. Under 2018 tar man ännu ett steg – då inleds tester med självkörande eldrivna lastbilar.
Via en Uberinspirerad tjänst kan nu Carrefours kunder få sina onlinevaror levererade av andra kunder. Kedjan experimenterar med liknande alternativ för fullfilment på flera marknader.
SHOPTALK EUROPE. Spencer Fung, VD på Li & Fung, satte fokus på framtidens försörjningskedja. Han menar att det finns en stor utmaning i att digitalisera hela kedjan.
SHOPTALK EUROPE. Tesco täcker 99 procent av Storbritannien med sitt butiksnät. Via detta levererar man varor samma dag, och i London samma timme. Nu öppnar man nätet för fler varukategorier.
Nu körs Sveriges första helt batteridrivna lastbil i kommersiell trafik mellan Arlanda och Rosersberg. Satsningen är en del av projektet eRoadArlanda.
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.