Butiksdöden slår hårt mot många företag, speciellt i USA. Två av få kedjor med expansionsplaner, Lidl och Aldi, har hittat ett ett rationellt motgift i form av en kartongskärare. Det menar författaren och detaljhandelsexperten Paco Underhill.
Försörjningskedjan blir allt mer automatiserad och transparent. Nu gör Media Markt en satsning som ska optimera hanteringen och lagernivåerna.
Den japanska modekedjan har uppdaterat sin e-handel med nya funktioner och tjänster. Det redan gigantiska nätet av dygnet runt-öppna utlämningsställen utökas och närmar sig 50 000 platser.
Den digitala konsumenten ställer helt nya krav. Som ett led att möta detta förvärvar Visma NYCE Solutions som specialiserar sig på att lösa komplexa lager- och logistiksituationer.
Den geobaserade lösningen för leveranser ger för första gången taktpinnen till konsumenten. Nu inleds ett test där leverans av varor köpta online levereras till kundens nuvarande position. Och vill du kan du chatta med föraren.
Ikea etablerar en ny kundnära distributionscentral i Arlandastad. Etableringen ses som en nyckel till att öka servicegraden och korta leveranstiderna i Stockholm.
Det konstaterar grundarna bakom en ny nättjänst. Grundidén: Att underlätta för konsumenter som vill handla i amerikanska e-butiker. Antal produkter innan året är slut: 320 miljoner.
Som första aktör i världen lanserar man nu spårning av e-handelspaket med hjälp av RFID-teknik. Lösningen ska öka valfriheten, säkerställa kedjan och minska kostnaderna.
Postnord vill göra e-handeln enklare, därför lanseras nu en ny lösning med tre val som mottagaren kan göra direkt i sin mobiltelefon.