De senaste åren har påskyndat digitaliseringen av konsumenternas shoppingrundor. Nio av tio inleder sin shopping online vilket är en markant ökning sedan 2018. En ny studie har kartlagt den moderna omnikanalupplevelsen.
Med robotar och ett automatiserat butiksformat vill man skapa en ny shoppingupplevelse. Formatet ska bidra till såväl pressade priser som bättre miljö.
Pandemins ekonomiska konsekvenser har påverkat generation Z i stor utsträckning. Men man har egenskaper som gör att man klarar förändringarna bra.
Under 2021 har vi skymtat ljuset i tunneln och anat något slags normalläge i detaljhandeln. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Under 2021 har Amazon accelererat satsningen på konceptet Fresh. De kommande åren ökar man farten ytterligare och öppnar 260 butiker – i Europa.
Varannan person verksam inom supply chain anger att varubrist och störningar i försörjningskedjan håller dem vakna om nätterna. Det visar en ny studie.
Än finns utrymme att putsa på e-handeln inför jul. Här bjuder AI-experten Oliver Edholm på tre sista minuten-tips som lyfter den digitala försäljningen.
Drönare minska miljöpåverkan samt öka servicen i skärgård och på landsbygd. ”Timingen är rätt för oss”, säger Emma Lindahl, co-lead på IcaX.
Med en liten men avgörande förändring på kundvagnens design kan man öka försäljningen med upp till 25 procent. Det visar ny forskning.
Eventet 2022 & Beyond fokuserade på framtidens retail och köpcentrum. Bland talarna fanns Ikea, Cake, Portland Design och Chiquelle. Här är insikterna.