En grupp forskare har tagit fram en modell för varumärkens ”coolness”. Den består av en skala uppbyggd av tio egenskaper. Modellen är central för alla som vill utveckla sina varumärken, menar man.
En ny form av retail växer fram. Butiken får en ny roll som plats för upplevelser och möten. Det ställer också nya krav på personalen – som ska rädda butiken.
AI, prediktiv analys och RFID-teknik på butiksnivå. Det är viktiga verktyg för Nike när man vässar sin förmåga att tillgodose kundernas enskilda behov globalt.
En ny undersökning visar på hur man enklast möter utmaningen att leverera kundservice som motsvarar kundernas behov och efterfrågan.
Snabbhet och tillgänglighet driver på m-handeln och silversurfarna tar för sig allt mer. Det är några av resultaten i en ny kartläggning av e-handeln i Sverige.
Med sitt nya flaggskepp vill varumärket stänga av kundens autopilot för shopping. Med hjälp av ny digital teknik bjuder man in till träningspass i butiken tillsammans med sportikoner i världsklass.
Vi har sett hur apoteken flyttar in hos stormarknaden. Nu sker det omvända när matbutiken flyttar in som kompletterande partner hos apotekskedjan.
Dagligvarukedjan lyfta bort alla kassor från butiken och lät kunderna betala direkt i mobilen. Så här reagerade kunderna – och den egna personalen.
Den nya tidens konsument vill ha friktionsfria shoppingupplevelser. Den fysiska detaljhandeln adderar därför element som gör den butiken mer lik e-handeln.
Antalet kedjor som öppnar nya butiker är fler än de som stänger. Problemen inom retail är begränsade till två segment – och inte ett övergripande problem.