Så räddas butiken – enligt handlarna själva

Så räddas butiken – enligt handlarna själva

Personalen är nyckeln. Bästa botemedel mot butiksdöden är att skapa bättre upplevelser i butiken. En undersökning kartlägger hur handlarna själva tänker agera för att rädda den fysiska handeln i framtiden.

Bibliotek flyttade in i köpcentrum

Bibliotek flyttade in i köpcentrum

Besökssiffrorna i köpcentrumet har minskat sedan några år. Den trenden hoppas man nu vända med detta spektakulära bibliotek. Här erbjuder man 200 sittplatser, läsning och kulturella evenemang. 

Fyra vinnande strategier i den nya handeln

Fyra vinnande strategier i den nya handeln

Det är osäkra tider, inte minst inom retail. Men för den som satsar på rätt områden ser framtiden väldigt ljus ut. Här är fyra vinnande strategier. 

Allt fler män ansvarar för matinköpen

Allt fler män ansvarar för matinköpen

Drygt åtta av tio män ansvarar för inköpen av dagligvaror i hushållet. Inspirationen hittar man i allt högre grad online. Det visar en ny undersökning som kartlagt mäns vanor och attityd gällande inköp och matlagning.

Strategin som går hem hos Gen Z

Strategin som går hem hos Gen Z

Varumärken som vill gå hem hos generation Z ska satsa på många möjligheter att interagera och transparenta relationer. Det visar en ny studie som målar upp bilden av en målgrupp som värdesätter hållbarhet och äkthet.

Den nya tidens konsument kartlagd

Den nya tidens konsument kartlagd

Millennials och generation Z är den nya tidens tyngsta konsumenter. En ny studie har kartlagt deras beteenden och drivkrafter. Tre avgörande faktorer blir snabbt tydliga – tre utmaningar för handeln.

Butiksdöden förklarad i två diagram

Butiksdöden förklarad i två diagram

I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.

Food halls är det nya ankaret

Food halls är det nya ankaret

Äkthet, upplevelser och mångfald gör food halls till en av detaljhandelns hetaste trender just nu. Vi tar en närmare titt på två nyöppnade hallar. Båda besitter tre viktiga grundförutsättningar.

Snabbhet konverterar mer än upplevelser

Snabbhet konverterar mer än upplevelser

Prestandan bland de största e-butikerna motsvarar inte kundernas förväntningar. Detta trots att det har en direkt påverkan på konverteringen. Det visar en stor studie av 80 sajter.  

Sex måsteskills i framtidens retail

Sex måsteskills i framtidens retail

Konsumenten har tagit makten i den nya digitala detaljhandeln. Och med sociala medier, big data och kundfokusering kommer nya kompetenskrav. Här är sex måsteskills i framtidens retail.