Millennials gillar ordning och reda i butikerna. Det ska vara lätt att navigera och dessutom vill man gärna ha lite roligt när man shoppar. Här är sju viktiga ingredienser för att de ska trivas riktigt bra.
Omnichannel leder till att kunderna spenderar mer, och dessutom blir man mer lojala. Det visar en undersökning bland 46 000 konsumenter. Samma studie visar också att tre av fyra använder flera kanaler när de shoppar.
Fler digitala inslag, djupare produktinformation och snabbare utcheckning i kassan. Det är är några av trenderna som väntas dominera i dagligvaruhandeln under 2017.
Chatbots, det vill säga automatiska chatfunktioner, blir allt vanligare inom detaljhandeln. Hittills har det främst varit e-handeln som tagit till sig tekniken. Men nu hakar även den fysiska handeln på. Flera köpcentrum använder sig av AI-teknik.
Vi gör en utblick inför det kommande året och ser att bland annat hållbarhet och retailtainment hamnar i fokus. De här fem tunga retailtrenderna är i allra högsta grad relevanta även i Sverige.
Nya marknadsplatser, geobaserade aktiviteter och teknikbaserade säljkanaler. Här är 16 trender som färgar utvecklingen inom retail det kommande året.
"Om man inte satsar inom detta område nu kommer man ha stora utmaningar framöver". Det menar Dinesh Navar, Fyndiqs VD, som nu bygger ett kunskapscenter för analys av big data.
Fler automatiska chattar, smartare algoritmer och bättre upplevelser är viktiga ingredienser under det kommande året. Men den viktigaste företeelsen är den som verkligen kommer förändra e-handelns framtid. Här är 15 tunga e-handelstrender.
I dag öppnar onlinevarumärket Missguided sin första fysiska butik. Det är ett koncept anpassat för en generation präglad av snapchat och ständig uppkoppling. Här gäller inga traditionella regler för hur en butik ska se ut.
Lojalitetsprogrammet 3.0 är här. En avgörande faktor gör att fler än nio av tio fortsätter vara medlemmar år efter år. Den siffran lär stiga när städning av hemmet nu inkluderas.