Åtta snackisar i den disruptiva handeln

Åtta snackisar i den disruptiva handeln

Aldrig har innovation och nytänkande varit så hett i detaljhandeln – men att genomföra förändringarna är inte alltid så lätt. Här är de åtta ämnesområden det pratas mest om i den disruptiva handeln just nu.

Det uppkopplade köpcentrumet

Det uppkopplade köpcentrumet


Detaljhandeln steget efter konsumenten

Detaljhandeln steget efter konsumenten

Åtta av tio konsumenter är besvikna på den fysiska handeln. Inom några år handlar man majoriteten online, och 60 procent tror inte att dagens fysiska butiker existerar om tio år. Det visar en ny undersökning.

Så förändras detaljhandeln av Big Data

Så förändras detaljhandeln av Big Data


Den ultimata butiksupplevelsen

Den ultimata butiksupplevelsen

Konsumenterna vill fortfarande ha fysiska butiker, men olika kundsegment förväntar sig olika saker. En ny undersökning kartlägger hur den ultimata upplevelsen i en fysisk butik ska sättas samman. Det handlar mycket om valfrihet och friktionsfri shopping.

Män vill ha bekvämlighet, kvinnor personalisering

Män vill ha bekvämlighet, kvinnor personalisering

Så här ligger det till med millennials. Män vill ha bekvämlighet, kvinnor vill ha personalisering. Det visar en färsk undersökning.

Detaljhandelns dolda trender

Detaljhandelns dolda trender

Digitaliseringen är motorn bakom de största förändringarna inom detaljhandeln. Men lite mer obemärkt, i dess kölvatten, pågår en rad mindre subtrender. Här är åtta rörelser som skapar den nya dynamiska detaljhandeln.

De skapar hubbar för arbete och nätverkande

De skapar hubbar för arbete och nätverkande

Den fysiska butikens framtida roll diskuteras mer än någonsin. Amerikanska kedjan Staples testar nu om den kan fungera som en mötesplats och mingelyta för mobila professionella yrkesmänniskor.

It’s the end of retail – som vi känner den

It’s the end of retail – som vi känner den

E-handeln förändrar detaljhandeln och dess ekonomiska modell för alltid, den nuvarande logiken har överlevt sig själv. Detaljistledet måste som en konsekvens av detta snarast pånyttfödas.

Butiker med självbetjäning dödsdömda

Butiker med självbetjäning dödsdömda

Självbetjäningsbutiker, som vi känner till dem, är döende. I takt med att e-butikernas sortiment ökar minskar anledningarna att besöka en fysisk butik med självbetjäning. Endast mervärde i form av upplevelser och kunskap kan rädda dem.