Fem nyckeltrender inom retail

Fem nyckeltrender inom retail


Så förändrar selfies våra shoppingvanor

Allt fler menar nu att selfievågen påverkar både modet och shoppingvanor. Anledning: den som tar bilden, främst kvinnor i millennialsgenerationen, vill ogärna ta flera bilder med samma kläder.

The Future of Retail – 10 heta trender

The Future of Retail – 10 heta trender

Framtidens detaljhandel är personanpassad, bygger på samarbeten och är ännu mer socialt influerad. Det visar en ny rapport från Planet Retail. Läs om de tio trenderna här.

Här är de 25 mest innovativa företagen


Hit pekar e-handelstrenderna 2015

Hit pekar e-handelstrenderna 2015

I slutet av 2014 uttalade sig tre VD:ar inom e-handeln om trender inför det kommande året. Nu stämmer vi av utvecklingen med ytterligare några röster från branschen: Patrik Müller, marknadschef på DIBS, och Jonni Harrius, Delivery Manager på Ateles. Hit pekar e-handelstrenderna efter halva 2015.

Omnichannel: Tre steg för att locka tillbaka kunden

Omnichannel: Tre steg för att locka tillbaka kunden

Detaljhandelns landskap har förändrats drastiskt under de senaste åren. Omnichannel är inte längre en framtidsvision. Konsumenterna rör sig mellan kanalerna och endast två av hundra köper något vid sitt första besök på en webbplats.

Kristina öppnar 100 butiker i Storbritannien

Kristina öppnar 100 butiker i Storbritannien

Hon har gjort braksuccé i Australien där hon redan har ett 70-tal butiker. Trots det är hon relativt okänd hemma i Sverige. Nu planerar Kikki.K att öppna drygt 100 butiker i Storbritannien.

Trenderna som formar detaljhandeln

Paco Underhill, författare och expert på detaljhandel, har identifierat fyra kommande trender. En av dem är att köpcentrumens funktioner breddas och de går från ”malls” till ”alls”.

Så förändrar Real Time Retail detaljhandeln

Så förändrar Real Time Retail detaljhandeln

Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.

Ikea öppnar miniformat

Ikea planerar att öppna ett varuhus i miniformat i brittiska Norwich. Det är ett let i att bli mer tillgängliga på den brittiska marknaden.