Matvärlden har valt Dagab som ny huvudleverantör och samarbetspartner. Detta för att vidareutveckla sitt butikskoncept med ett multikulturellt och brett sortiment av matvaror från hela världen. Man siktar nu på ett tiotal butiker.
Avtalet innebär också ett samarbete om att vidareutveckla och stärka Matvärldens koncept kring multikulturell- och etnisk mat från hela världen. Både när det gäller sortimentsutveckling, kategoriarbete, kampanjstöd, logistik och IT-miljö.
Satsar på Dagabs egna varumärken
Dessutom kompletteras Matvärldens erbjudande nu med en satsning på Axfoods/Dagabs egna varumärken.
– Dagab är rätt partner för att vi långsiktigt ska kunna ta Matvärlden vidare och fortsätta växa med nya butiker. Genom Dagabs stöd inom it- och logistikarbetet samt en samsyn kring vår strategi att expandera Matvärldenkonceptet kan vi nu ta nästa steg i att erbjuda ännu fler konsumenter ett ännu bättre erbjudande av mat från hela världen, säger Per Ekstrand, driftchef på Matvärlden-butikerna.
Siktar på tiotalet butiker
Matvärlden har i dag två egenägda butiker i Stockholmsområdet – en i Veddesta och en Vällingby och är fortsatt helägt av Muhittin Tayli och Per Ekstrand.
– Vi har som mål att etablera cirka tio butiker i Storstadsregioner och kommer i samband med vårt nya samarbete med Axfood och Dagab fokusera på att vidareutveckla vårt eget koncept med bland annat ”All världens mat” till nästa nivå och fortsätta vara en game changer, säger Muhittin Tayli, VD för Matvärldenbutikerna