Nu inleds moderniseringen av Media Markts varuhus i Sverige. Kedjan investerar totalt 80 miljoner kronor i att skapa modernare och mer kundanpassade varuhus.
Först ut är varuhusen i Högsbo och Torpavallen, Göteborg samt Linköping. Moderniseringen kommer att ske etappvis under första halvåret 2018 och omfattar 18 av Media Markts totalt 27 varuhus i Sverige.
– Detaljhandelskartan ritas om och samspelet mellan fysiska varuhus och webbhandel blir ännu viktigare. Vi har gjort en lyckad resa med vår webbhandel men våra varuhus och våra duktiga medarbetare fyller en mycket viktig funktion när det gäller rådgivning till kunderna och möjligheten att testa och uppleva produkterna fysiskt, säger Per Kaufmann vd MediaMarkt Sverige.
Kortare hyllsektioner
Varuhusen kommer att utformas på ett sätt som gör att det blir lättare för kunderna orientera sig med tydligare skyltning och kortare hyllsektioner. Det övergripande intrycket kommer att vara ljusare, med öppnare ytor och inslag i trä för att mjuka upp känslan.
I ett flertal av varuhusen kommer det att finnas upplevelsestationer där kunderna kommer att få möjlighet att testa olika upplevelser och produkter. Många varuhus kommer också att utrustas med ytor för matlagning.
Närmar sig internationellt koncept
Totalytan kommer att minskas något samtidigt som ett antal områden kommer att få tydligare exponering och större ytor jämfört med innan. Telekom, skönhet och hälsa, Gaming, bärbart ljud och hörlurar samt inbyggnadsvitvaror är kategorier som kommer att hamna ännu mer i fokus.
– Vi framtidsanpassar våra varuhus och vårt nya varuhuskoncept innebär en successiv implementering av Media Markts internationella koncept med mer interaktivitet, mer digital kommunikation i varuhusen och en tydlig koppling mellan webbhandeln och de fysiska varuhusen, säger Per Kaufmann, vd MediaMarkt Sverige.