Djupa neurala nätverk (DNN) är en teknik som gör att datorer kan lära sig att hitta mönster i mycket stora datamängder. Metoden innefattar exempelvis bildklassificering, röstigenkänning och maskinöversättning.
Spanska modekedjan Bershka har öppnat en hållbar pop up-butik som bygger på varumärkets senaste koncept. Innovation, musik, mode och ungdom är bärande ingredienser.
I oktober lanserar MQ sitt första designsamarbete. Tillsammans presenterar Maria Westerlind och MQs eget varumärke "Stockh lm" en kollektion klänningar uppsydda i exklusiva tyger från Paris.
"Vi är `the fast fashion of food´". Det oväntade samarbetet mellan snabbmats- och modekedjan står på en grund av framåtrörelse och innovation. Kollektionen ska driva trafik både online och till fysiska butiker.
Japanska modekedjan Uniqlo lanserar ett renodlat butikskoncept för enbart jeans. Inspirationen hämtas från det innovationscenter för utveckling av nya hållbara produkter som nyligen öppnades.
Anna-Karin Dahlberg tillträder som Lindex nya hållbarhetschef och kommer att driva hållbarhetsarbetet i alla led.
Det polska varumärket Reserved fortsätter sin internationella expansion. Under invigningen av det nya flaggskeppet medverkade Kate Moss, varumärkets nya ansikte utåt.
Missguideds lillebror lanseras just nu i Storbritannien. Precis som storasyster är detta främst ett onlinevarumärke, men med fysisk närvaro.
Modeplanet för dam på Åhléns City Stockholm har fått en ny look. I satsningen finns en rad nya varumärken i vad man själva kallar "en inspirerande miljö med lyxig varuhuskänsla".
Nividas har öppnat en shop-in-shop inne i konceptbutiken som erbjuder en inspirerande shoppingupplevelse. Här får kunden en möjlighet att köpa nya glasögon under sitt besök i mode- och inredningsbutiken.