Troligen har vi bara sett början. Den muslimska modevågen innehåller stora affärsmässiga möjligheter för internationell detaljhandel.
Dirty Linen har tillsammans med Whyred utvecklat en tillfällig kollektion produkter för sängen. Resultatet, med inslag från båda branscherna, kommer att säljas på NK i Stockholm samt i Whyreds butiker.
Den japanska modekedjan Uniqlo samarbetar med Liberty London i en ny kollektion. Premiär blir det i kedjans renoverade globala flaggskepp på Oxford Street. Butiken har fått ett rejält ansiktslyft, bland annat har ytan fördubblats och en terrassvåning erbjuder utsikt över London. Och en digital shoppingassistent bidrar med service.
Pharrell Williams går in som delägare i jeansmärket G-Star RAW där han ska bidra med såväl kreativitet som affärsstrategier för varumärket.
I april slår Rodebjer upp portarna till sin nya flaggskeppsbutik på Smålandsgatan vid Norrmalmstorg i Stockholm. Samtidigt stänger man butiken på Jakobsbergsgatan 6.
Designsamarbeten är på väg ut menar en del. Eller går företeelsen in i en ny fas där samarbeten är mer branschöverskridande? I Ikeas Katie Eary-kollektion möter mode inredning.
Brittiska varuhuskedjan Marks & Spencer har grävt i sina modearkiv för att hitta ny inspiration. Man gör det tillsammans med stilikonen Alexa Chung som fått välja ut sina favoriter. Under våren lanseras de i ny tappning.
Svenska Boob utökar sin kommande kollektionen med det växande segmentet active wear. Nu introducerar man en rad nyheter för våren 2016.
Zalando har uppdaterat sin app. I den nya versionen vill man erbjuda kunderna en enkel och elegant shoppingupplevelse som är anpassad för mobila enheter.