För femte året i rad är Apoteksgruppen huvudsponsor till Prostatacancerförbundets insamlingskampanj Mustaschkampen. Den 19 oktober skiftar därför Apoteksgruppen färg – från rosa till blått. Och hela ledningen ställer upp.
Färgbytet är en del i kampanjen ”Färgstarka mot cancer” som pågår under hösten. Under hösten uppmärksammar Apoteksgruppen bröstcancer och prostatacancer, i form av samlingskampanjen ”Färgstarka mot cancer”.
Dags för Mustaschkampen
Under perioden 21 september–18 oktober har försäljningen av BROs Rosa Band stått i fokus hos Apoteksgruppen. Nu är det dags för Mustaschkampen och försäljningen av blå mustascher att ta vid.
– Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform, men det är en sjukdom som ofta tystas ner. För oss är det angeläget att bryta tabun och tala mer öppet om de besvär som sjukdomen och eventuell behandling kan orsaka, säger Maria Mårfält, kommunikationschef på Apoteksgruppen.
Ledning med mustascher
Nytt för i år är att Apoteksgruppens ledning visar sitt deltagande genom att själva klä sig i blå mustascher.
– Som enda apotekskedja känner vi ett stort ansvar som huvudsponsor till Prostatacancerförbundets insamlingskampanj Mustaschkampen. Vi ser att vi som aktörer i vårdkedjan har en särskilt viktig funktion att fylla när det gäller att uppmärksamma sjukdomen, och vi önskar att fler apotekskedjor gör det, säger Tony Johansson, VD för Apoteksgruppen.
Insamlingen kommer att pågå under perioden 19 oktober–15 november, och på samtliga apotek kommer det att säljas blå tygmustascher och reflexer för 25 kronor styck. Alla intäkter går oavkortat till Prostatacancerförbundet.