– Det kommer allt fler turister från Kina till Sverige, som ofta också är storshoppare. Därför ökar också intresset från svenska handlare att kunna erbjuda möjligheten att betala med kinesiska Alipay, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.
Avancerad tjänst med många funktioner
Alipay drivs av Ant Financial Services Group, ett företag inom Alibaba-koncernen, och är en avancerad tjänst med en mängd olika funktioner. Handelstrender har bland annat belyst tjänstens betydelse för Alibaba verksamhet i vår trendrapport om New Retail.
Läs vår trendrapport ”New Retail”
Med tjänsten kan användarna i Kina betala på nätet och i fysiska butiker, betala räkningar och överföra pengar till varandra.
Högre snittköp än andra turister
Allt fler kinesiska turister besöker Sverige − på tio år har turismen från Kina ökat med 200 procent och det fortsätter att öka kraftigt. De spenderar inom många olika handelskategorier och shoppar framförallt: enligt Nets data är det genomsnittliga köpet i svenska detaljhandelsbutiker fyra till fem gånger så stort jämfört med andra shoppande turister från exempelvis Norge och Tyskland.
Läs även: Alibaba för in New Retail i bilhandeln
Betalningen med Alipay för en produkt sker genom att expediten skannar en QR-kod på användarens mobiltelefon, där också beloppet och kvittot tas emot och godkänns.
Nets erbjuder Alipay i Danmark sedan tidigare och från april också till svenska liksom norska försäljningsställen. Finland rullas ut under de kommande månaderna.