Kappahl gör varumärket Newbie till en egen affärsenhet. Thomas Kusoffsky har i samband med detta utsetts till direktör för Newbie. Han kommer närmast från en roll som VD och koncernchef för optikkedjan Smarteyes.
Den nya organisationsstrukturen införs från den 1 juni.
– Våra varumärken Kappahl och Newbie har olika potential och denna potential vill vi maximera. Därför gör vi nu Newbie till en egen affärsenhet med fullt ansvar för Newbie-varumärket, säger Elisabeth Peregi, koncernchef och VD på Kappahl.
Erfarenhet från reklam och retail
Thomas Kusoffsky har under de senaste tio åren varit VD & koncernchef för optikedjan Smarteyes.
Med en bakgrund som kreatör inom reklamvärlden har Thomas även haft olika ledande befattningar inom retail. Bland annat som marknadschef på Willys och creative director på Stadium.
Finns på drygt 20 marknader
Han ansluter till Kappahl under hösten.
– Uppdraget har alla delar jag brinner för, dels att få möjligheten att bygga ett nytt team, dels att utveckla ett av de starkaste varumärkena i kategorin barnkläder, säger Thomas Kusoffsky.
Newbie är inriktat på baby- och barnkläder, finns på över 20 onlinemarknader och har butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och England.