En ny rapport visar att friktion under köpupplevelsen fortsätter att skena. Totalt rör det sig om en möjlighet för detaljhandeln att hämta hem 221,1 miljarder kronor i Norden.
Adyens rapport Retailbarometern följer den nordiska, europeiska och globala detaljhandelns utveckling i samarbete med 451 Research Group. Årets rapport visar att kostnaden för friktion under kundresan ökat markant jämfört med i fjol.
Visar friktionsmoment
Genom att mäta mängden övergivna köp visar Retailbarometern på vilka friktionsmoment detaljhandeln förlorar mest på. Långa köer kostar nu, enligt studien, detaljhandeln i Norden 25,5 miljarder årligen, en ökning med 55,5 procent jämfört med 2018.
Att inte erbjuda kundens föredragna betalsätt har också blivit mer kostsamt. 2018 förlorade detaljhandeln i Norden en knapp miljard på grund av detta, en siffra som ökat lavinartat till 16 miljarder.
Innovation som ökar nöjdheten
Nytt för i år är att rapporten mäter hur fler faktorer påverkar köpupplevelsen, både hur friktion påverkar köpupplevelsen och innovationen som ökar kundnöjdheten och lojalitet.
Totalt sett visar Retailbarometern att detaljhandeln kan hämta tillbaka förlorad försäljning på 221,1 miljarder kronor, främst genom ett fokus på omnikanal.
Rapporten släpps den 1 oktober.