Nu kör PostNord Sveriges första helt batteridrivna lastbil i kommersiell trafik mellan Arlanda och Rosersberg. Satsningen är en del av projektet eRoadArlanda.
– För oss som har många typer av fordon är det här en bra lösning och dessutom en pusselbit för att skapa miljösmart logistik, säger Mårten Sjölin, miljöchef på PostNord.
En del av större projekt
Ellastbilen i försöket ska gå i reguljär godstrafik mellan PostNords terminal i Rosersberg och postanläggningen på Arlanda. Detta som en del i projektet eRoadArlanda, där aktörer som NCC, KTH, Elways och PostNord samverkar.
Nu testas el-lastbilen i skarp drift och inledningsvis laddas den med hjälp av en konventionell laddare. Framöver ska bilen också laddas direkt från en elskena i vägen samt via en snabbladdare som PostNord installerar utmed vägen.
Som en vanlig lastbil – fast tyst
– Att köra ellastbilen skiljer sig inte så mycket från en vanlig lastbil. Den största skillnaden är att den knappt låter något, den rullar väldigt tyst, säger Vladimir Minić, som har testkört lastbilen.
Planeringen för att elektrifiera vägen mellan Rosersberg och Arlanda pågår för fullt. I praktiken innebär elektrifiering att en två kilometer lång el-skena placeras i vägen. Lastbilens batteri laddas under denna sträcka via en kontaktarm vilket förlänger räckvidden. I projektet eRoadArlanda utvecklas och testas nu tekniken.
eRoadArlanda är ett av projekten i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling för utveckling av elvägar. Projektet ska ge kunskap, erfarenhet och förutsättningar för ett beslutsunderlag som kan utgöra en plattform för elektrifiering av de större transportstråken i Sverige.