I höst öppnar en ny plattform för möte mellan den fysiska kunden och den virtuella produkten. Det är omnikonceptet i-ShopMall som tänker slå upp sina portar i Skärholmen Centrum inför julhandeln.
Grosvenor Europe tog 2015 över SKHLM och har påbörjat en treårsplan för att modernisera och förnya köpcentrumet. Här öppnar nu också i-ShopMall.
Handelstrender har tidigare berättat om konceptet som kan beskrivas som ett showroom för e-handlare och enskilda varumärken. Även fysiska aktörer har visat intresse för att medverka med sin onlinenärvaro.
Premiären flyttades
Under våren 2016 presenterades i-ShopMall för första gången, då med tankar om att lansera i Norrköping.
– Vi förstod ganska snart att som helt nytt koncept krävdes en storstad och rätt sammanhang, det har vi nu i SKHLM. Både svenska och utländska e-handlare ville till Stockholm då det i flera fall är deras första fysiska kanal, säger Richard Granberg, affärsansvarig på i-ShopMall.
Nu är tanken att man ska öppna till julhandeln 2017.
Inspiration från Ikea och Alibaba
Till konceptet har man hämtat inspiration från bland annat Ikeas sätt att arbeta med showroom. Initiativ som Mini-Ikea eller senaste Ikea Kök City är två exempel på detta. Även Alibabas obemannade butikskoncept nämns som inspirationskälla.
Den gemensamma nämnaren för dessa är att man vill erbjuder möjlighet att se och ta på produkter, samtidigt som man förstärka varumärket och kundlojaliteten i den fysiska världen.
Konceptet är utformat för att butiken ska kunna ha personal endast en del av tiden, eller vara helt obemannat. Bakgrunden till detta är att den moderne konsumenten inte efterfrågar så mycket manuell service.
– Genom i-ShopMall skapas en ny mycket kostnadseffektiv och flexibel fysisk kanal. Den är anpassad för den nya kundköp-resan och e-handlarnas affärsmodell, vilket saknas idag, säger Richard Granberg.
Få ber personal om hjälp
Man hänvisar till ”Connected Shoppers Report-2016” där man konstaterar att 48 procent aldrig frågar butikspersonal om hjälp (40 procent ibland, 12 procent ofta/alltid). De flesta hittar sina svar via mobilen.
För att ändå vid behov kunna erbjuda personlig hjälp i en mindre- eller obemannad butik, nyttjas e-handlarens befintliga kundtjänst för frågor och merförsäljning. Dessutom erbjuder i-ShopMall en lösning som möjliggör videosamtal från butiken till e-handlarens kundtjänst.
För annan praktisk hjälp på plats finns personal tillgänglig för att sköta städning, byta ut produkter i butiken, svara på frågor och ge hjälp på plats, varuutlämning med mera.
Utrustade med SMS-lås
De enskilda butikerna är utrustade med SMS-lås som även fungerar som check-in funktion. SMS skapas via NFC-teknik, scanning av QR-kod eller skickas som vanligt. Det är en säkerhetsåtgärd, men det ger enligt i-ShopMall en ny kontaktväg till en annars anonym potentiell kund.
Vilka logistiklösningar som kommer erbjudas beror på kunderna och e-handlarnas önskemål. Från start kommer det finnas paketautomater på plats genom samarbete med DHL.
Fakta om i-ShopMall
• Lokalen i SKHLM är på ca 2 700 kvadratmeter, fördelat på butik-/försäljning- och lagerytor.
• Fram till slutet på september finns möjlighet att reservera butiker i olika storlekar och prisklasser.
• Initiativtagare till i-ShopMall bland andra Gabrielsson Invest.