För att utöka det närproducerade sortimentet och öka försäljningen av svensk mat lanserar Ica nu en orderportal. Ambitionen är att skapa affärsrelationer mellan lokala leverantörer och Ica-butiker.
Orderportalen har varit i gång i södra Sverige sedan i våras men nu är sista etappen klar vilket ger Ica-butiker och leverantörer i hela landet möjlighet att matchas mot varandra. Redan i dag är 180 lokala leverantörer och 140 Ica-butiker anslutna.
– Med hjälp av orderportalen och fortsatt samarbete med LRF vill vi skapa fler kontaktytor mellan handlare och bönder. Vi vill öka andelen och bredda utbudet av lokalt producerade produkter i Ica-butikerna, säger Anders Svensson, VD på Ica Sverige.
Ytterligare satsningar på gång
Ica och LRF har fördjupat sitt samarbete för att ge det närproducerade sortimentet en mer framträdande utformning i butik. Konceptet börjar introduceras i utvalda Maxi Ica stormarknader under oktober.
Sedan 2016 har Maxi Ica Stormarknader i sydöstra Sverige tillsammans med LRF drivit satsningen ”Redig mat” som har legat till grund för det utvecklade konceptet.