Inom kort släpps släpps den fjärde utgåvan av rapporten Svenska Köpcentrum, framtagen av NCSC och HUI Research. I rapporten konstaterar att destinationerna vill göra större nytta för konsumenterna.
Rapporten sammanställer nyckeltal från samtliga svenska köpcentrum och handelsområden (över 5 000 kvadratmeter) i syfte att ge en heltäckande bild av den svenska branschens utveckling.
Ny anledningar bakom besök
I årets temadel ”Tendenser & Transformation” beskriver man hur köpcentrum och butikskoncept just nu utvecklar sig till för att erbjuda en större nytta för konsumenter. Detta i en tid där detaljhandeln genomgår snabba förändringar.
– Vi ser att köpcentrum och destinationer utvecklas för att möte kundens behov. I dag ser besöksanledningarna annorlunda ut. Vi söker oss till platser även för upplevelser i form av service, restaurang och kultur, säger Kajsa Hernell, VD på NCSC.
– Den traditionella butiken kommer fortfarande att vara högst relevant, men med ett annorlunda syfte. Noterbart är att e-handelsföretag ser nödvändigheten av en fysisk närvaro.
Släpps i februari
Rapporten släpps 5 februari och i samband med lanseringen bjuder man in till en genomgång av rapporten. Läs mer här.
DETTA INNEHÅLLER RAPPORTEN
• Fakta och beskrivning av den Svenska Köpcentrumbranschen
• Nyckeltal och topplistor
• Utveckling för köpcentrum och handelsområden
• Beskrivning av olika köpcentrumtyper och dess utveckling
• Marknadsandelar
• Fördjupad utveckling
• Uthyrningsbar yta
• Besöksflöden
• Tendenser och transformation av köpcentrum