Carl Stenbeck blir ny chef för strategi och affärsutveckling på Axfood och kommer också att ingå i företagsledningen. Han kommer närmast från H&M där han haft rollen som Global Head of Digital Development för H&M-varumärket.
Carl Stenbeck har varit på H&M i sju år och har under den tiden jobbat med såväl butik- som digital utveckling, bland annat med att utveckla e-handeln i nya länder. Innan dess jobbade han som managementkonsult i fem år.
– Livsmedelsbranschen befinner sig i ett mycket spännande skede där nya teknologier skapar utvecklingsmöjligheter, samtidigt som fokus på hållbar utveckling ständigt ökar, säger Carl Stenbeck.
Utveckla koncept i en digital värld
Klas Balkow, VD och koncernchef på Axfood, är nöjd med rekryteringen
– Carls bakgrund från såväl Boston Consulting Group som H&M kommer vara till stor nytta när vi nu fortsätter att utveckla Axfoods matkoncept i en allt mer digital värld där kombinationen av butik och e-handel kommer stå i fokus, säger Klas Balkow.
Carl Stenbeck börjar sin nya tjänst under våren, dock senast den 3 juli. Han efterträder Anders Quist som går i pension.