När Amazon fördubblar sitt team i sitt center för ny teknik är det ett tydligt tecken på var detaljhandeln är på väg. Typen av tjänster avslöjar också vilka områden man satsar mest på.
PantaPåsen introducerade under 2016 pant på plastpåsar. Nu tar man nästa steg med världens första digitala pantlösning med en tillhörande app. Den fungerar för att panta plastpåsar – men även andra förpackningar.
Växjö växer och förändras snabbt. För att kunna ta rätt beslut inför framtiden skaffar kam sig nu data kring hur människor rör sig i centrum.
Spanska modekoncernen Inditex inför en lösning för RFID-märkning i samtliga sina butiker. Tusentals Zara-butiker använder redan tekniken. Företagets RFID-ansvariga berättar om de största fördelarna.
Den invävda tekniken är en revolution i sig för utövare av yoga. Men Wearable X vill även förändra retail till att bli mer intim och upplevelsebaserad.
Den kinesiska betaltjänsten Alipay gör det möjligt för handlare att ta emot mobilbetalningar från upp till en halv miljard registrerade användare.
Smarta högtalare, som Amazon Echo och Google Home, vinner snabbt mark. Och de som använder dem gör det gärna för att hitta erbjudanden och beställa varor.
Digitala röststyrda assistenter förändrar hur vi uppfattar, väljer och köper varumärkens produkter. Är du redo för en revolution?
Inga kassor, kunderna tar produkterna och går. Det första året med Amazon GO har bjuder på en rad lärdomar. Och personalen har nya arbetsuppgifter.