Betaltjänsten Swish växer i popularitet hos både handlare och privatpersoner. Nu gör Babs Paylink det möjligt att ta betalt med Swish genomen ny funktion: automatiska betalningsbekräftelser direkt i kassan.
Mobilens intåg i detaljhandeln har ritat om kartan och spikat upp nya spelregler på väggen. För konsumenterna har det inneburit en större valfrihet, flexibilitet och i många fall även bättre service. Och nu förändrar fyra tekniska lösningar detaljhandeln ytterligare.
Kedjorna ser en ökad användning av kontaktlösa betalningar i sina butiker. "Kan vi kapa tid på ett enkelt sätt upplevs hela köpprocessen bättre".
Modevärlden tar till sig VR-tekniken. När Massimo Dutti lanserar en ny kollektionen är den enbart tillgänglig online, och butiken upplevs i Virtual Reality.
Analyser av data skapar insikter kring konsumentens beteende. Men när 80 procent av informationen är ostrukturerad, från bland annat sociala medier, uppstår problem. Lösningen finns i kognitiv teknik som lär sig och simulerar hur konsumenterna tänker.
Innan nästa år är slut ska kedjans samtliga produkter vara RFID-taggade. Tester och en omfattande dokumentation visar på en ökad lagertransparens och bättre försäljning. Det har fått även leverantörerna att hänga på tekniktåget.
E-handelsföretaget Alibaba har tagit fram en betalningsmetod för virtuella miljöer. Bland annat experimenterar man med huvudrörelser och röstidentifikation. Allt för att förenkla flödet i köpprocessen.
Den franska dagligvarukedjan Carrefour satsar nu på att revolutionera kassafunktionen i sina butiker. Med hjälp av en virtuell kö ska tiden i kassan minimeras. Projektet är en del av en större satsning på innovationer i butik.
Lagom inför julhandeln intensifierar nu Best Buy sin satsning på Virtual Reality för konsumenter. Antalet butiker med livedemos av Oculus Rift ökas dramatiskt. "Vi ser stor tillväxtpotential", säger VD Hubert Joly.