Sephora fortsätter att positionera sig som en innovativ aktör som vill närvara i den mobila konsumentens vardag. Nu lanserar man två nya automatiserade tjänster för mobilen.
Betaltjänsten Swish växer i popularitet hos både handlare och privatpersoner. Nu gör Babs Paylink det möjligt att ta betalt med Swish genomen ny funktion: automatiska betalningsbekräftelser direkt i kassan.
Mobilens intåg i detaljhandeln har ritat om kartan och spikat upp nya spelregler på väggen. För konsumenterna har det inneburit en större valfrihet, flexibilitet och i många fall även bättre service. Och nu förändrar fyra tekniska lösningar detaljhandeln ytterligare.
Kedjorna ser en ökad användning av kontaktlösa betalningar i sina butiker. "Kan vi kapa tid på ett enkelt sätt upplevs hela köpprocessen bättre".
Modevärlden tar till sig VR-tekniken. När Massimo Dutti lanserar en ny kollektionen är den enbart tillgänglig online, och butiken upplevs i Virtual Reality.
Analyser av data skapar insikter kring konsumentens beteende. Men när 80 procent av informationen är ostrukturerad, från bland annat sociala medier, uppstår problem. Lösningen finns i kognitiv teknik som lär sig och simulerar hur konsumenterna tänker.
Innan nästa år är slut ska kedjans samtliga produkter vara RFID-taggade. Tester och en omfattande dokumentation visar på en ökad lagertransparens och bättre försäljning. Det har fått även leverantörerna att hänga på tekniktåget.
E-handelsföretaget Alibaba har tagit fram en betalningsmetod för virtuella miljöer. Bland annat experimenterar man med huvudrörelser och röstidentifikation. Allt för att förenkla flödet i köpprocessen.
Den franska dagligvarukedjan Carrefour satsar nu på att revolutionera kassafunktionen i sina butiker. Med hjälp av en virtuell kö ska tiden i kassan minimeras. Projektet är en del av en större satsning på innovationer i butik.