Identifiera och personalisera. Optimera ägandet. Lyft fram transparens. Här är tio förutsättningar för framgång i den digitaliserade detaljhandeln.
Koder ersätts nu av fingeravtryck och ansiktsigenkänning. En ny applikation som använder biometri när konsumenter ska identifiera sig vid shopping online görs nu tillgänglig för kortutgivare på 12 marknader i Europa.
De sågs som något av ett aprilskämt när de lanserades. Men nu har Amazons Dash buttons överträffat alla förväntningar. Här är anledningarna till att satsningen är så intressant.
I en modern köpcentrummiljö är konkurrensen stenhård om uppmärksamheten. Med digital teknik smälter Monsoon samman mönster, färger, former med de egna produkterna i ett levande konstverk. Effekten är spektakulär.
Här får besökaren titta, smaka och känna på bland annat riktiga kakaoträd, lära sig näringslära tillsammans med en robot och gå en virtuell rundtur i fabriken. Fazer bygger sitt varumärke med upplevelser.
Nu blir det möjligt för konsumenten att genomföra köp direkt i Facebooks chatfunktion. Det öppnar nya möjligheter för digitala servicefunktioner.
Pricer tog i går kväll emot priset för bästa kundupplevelse på Paris Retail Awards. Man gjorde det för sin snabbsöks-kiosk för produktlokalisering som installerats i flera butiker hos ledande detaljhandelskedjor runt om i Frankrike.
Nu skippar kedjan den traditionella katalogen. Syftet är att konsumenterna ska få en bättre upplevelse av varumärkets produkter och erbjudande. Dessutom är den digitala och interaktiva onlinekatalogen bättre för miljön, menar man.