The Body Shop introducerar under 2016 ett fossilfritt förpackningsmaterial baserat på metangas och koldioxid. Satsningen är en del av kedjans utökade hållbarhetsarbete.
Analyser i realtid i fysiska butiker, big data som gifter sig, nya världar med Virtual Reality och helt friktionsfria automatiska betalningar. Den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln går fort nu, här är åtta tekniktrender du bör ha koll på.
Nu ska det bli lättare att hitta en ledig parkering i Kalmar.
PostNord erbjuder nu e-handlare möjligheten att ändra försändelseinformation i realtid under pågående leverans. PostNord har tillsammans med Addimotion tagit fram denna funktion som nu används av bland annat Coolstuff och CDON.
Tiendeo Sverige har lanserat en app för Apple Watch. Den använder Bluetooth-anslutningen mellan Apple Watch och iPhone, och visar via GPS-funktionen alla butiker i användarens närhet.
För hotellkedjan Hyatt har Facebook nu fått en ny central roll i verksamheten. Kunderna, och alla andra som vill, kan numera framföra klagomål eller ställa frågor via företagets tjänst via Facebook Messenger. Facebook menar att tjänsten kan rädda konsumenten från översvämmade inkorgar.
Genom en ny lösning kan handlare nu skicka riktade och anpassade erbjudanden till kunder som befinner sig i deras fysiska butiker. Samtidigt möjliggör interaktiva skärmar en mer personlig shoppingupplevelse.
Burberry blev först ut med att sända en modevisning live via tjänsten. Det var varumärkets show i Kensington Gardens i London som kunde ses live, och nu finns dessutom en mängd kompletterande innehåll tillgängligt.
Jakobsbergs Centrum blir det största köpcentrumet i Sverige som konverterar från fjärrvärme till en heltäckande geoenergianläggning med borrhål.
Internet of things dyker nu upp i allt mer konkreta former. Samsung och MasterCard lanserar i dagarna under teknikmässan CES 2016 ett uppkopplat kylskåp med inbyggd e-handel.