Jean-Jaques Guével har anställts som ny VD på franska varumärket Zadig & Voltaire. Med en bakgrund från flera ledande positioner inom LVHM group kommer Jean-Jaques närmast från Céline som internationell direktör.
Med Guevél vid rodret startar nu ett nytt kapitel där varumärket siktar på att fördubbla sin omsättning inom tre till fem år. 2016 uppgick omsättningen till 350 miljoner euro.
– Zadig & Voltaire har etablerat sig själva som ett riktigt modehus, snarare än ett varumärke. De har skapat en distinkt och personlig stil – fransk, rockig, chic och androgyn. I dag har varumärket ett komplett produktutbud med kärnkompetens inom stickat och kashmir. Varumärkets styrka ligger i att de genom åren har hållt fast vid sin grundidé; en unik stil och positionering i gränslandet mellan lyxvarumärken och klädkedjorna, säger Jean-Jaques Gauvél.
Detta är på gång
• Varumärket satsar nu på att öka takten i sin internationalisering, med krafter riktade framförallt mot Kina och den amerikanska marknaden. I februari visade varumärket för första gången under New York Fashion Week.
• Stickade plagg utgör 40 procents av varumärkets försäljning, och Zadig & Voltaire kommer att arbeta hårt för att behålla positionen som ett av marknadens ledande varumärken inom stickat. Samtidigt så är sneakers och skinnprodukter växande produktgrupper som har stor potential.
• Varumärket finns idag representerade på fler än 320 försäljningsställen världen över, och planen är att öka framöver, främst genom investeringar inom e-handel.