Japanska modekedjan Uniqlo lanserar ett renodlat butikskoncept för enbart jeans. Inspirationen hämtas från det innovationscenter för utveckling av nya hållbara produkter som nyligen öppnades.
I ett exklusivt och nyrenoverat område mitt i centrala London har Smeg öppnat en flaggskeppsbutik. Den rymmer bland annat en vertikal trädgård och en teater.
Man kallar dem multi-brand lifestyle stores, och Calvin Klein har precis öppnat två stycken. Båda butikerna har flaggskeppsstatus och innehåller varumärkets senaste retailkoncept.
I dag öppnar Lilla Urban Deli City i Stockholm. Här ska kedjan servera frukost, lunch, mellanmål och middagslösningar att ta med hem. På plats i lokalen finns ett 30-tal sittplatser.
Det polska varumärket Reserved fortsätter sin internationella expansion. Under invigningen av det nya flaggskeppet medverkade Kate Moss, varumärkets nya ansikte utåt.
Missguideds lillebror lanseras just nu i Storbritannien. Precis som storasyster är detta främst ett onlinevarumärke, men med fysisk närvaro.
Det började med ett containerköpcentrum i Shoreditch för att utvecklas till en modern mötesplats i Croydon. Nu öppnar Boxpark 3.0 med ett helt nytt koncept på en ny plats.
Först ut med nya konceptet är Backaplan i Göteborg. Handelstrender har redan tidigare berättat om kedjans tester med det nya butikskonceptet i hemlandet Danmark. Men nu är det alltså på väg in i Sverige.
Inför kanelbullens dag inleder Designtorget och hantverksbageriet Bröd & Salt ett samarbete. Lördag 30 september öppnar Bröd & Salt ett café i Designtorgets flaggskeppsbutik i Kulturhuset i Stockholm.
Under september stärker Täby Centrum sitt utbud inom mode och nöjessegmentet. Flera nya butiker öppnar och centrumet satsar på modeinstallationer.