Italienska slow food-konceptet Eataly kommer till Sverige under hösten 2017. Det nyskapande butikskonceptet innefattar restauranger, barer, caféer, matmarknad och husgeråd.
Nu siktar Yves Rocher in sig på den fysiska handeln. Det är via upplevelser i butik man ser möjligheter till en expansion, till en början främst i storstäder.
Det italienska butikskonceptet Eataly färdigställer nu sin hittills största satsning. Det spektakulära projektet innehåller shopping, underhållning och inte minst restauranger. Och 500 specialbyggda shoppingcyklar står redo.
Volante förlag går emot trenden och startar en ny, oberoende bokhandel mitt i centrala Stockholm. Den öppnar 26 november med namnet Gamla stans bokhandel.
Nu öppnar modekedjan MQ ett fygitalt butikskoncept som bygger på en mix av online och offline. ”Vi vill underlätta för våra kunder”, säger VD Christina Ståhl.
I dag öppnar onlinevarumärket Missguided sin första fysiska butik. Det är ett koncept anpassat för en generation präglad av snapchat och ständig uppkoppling. Här gäller inga traditionella regler för hur en butik ska se ut.
Canada Goose öppnar ett flaggskepp mitt i Soho i New York. Man gör det med det hittills största utbudet i en butik, inklusive vintagemodeller som designades för poliskår och parkvaktare.
Finska textilhuset Finlayson öppnade i april 2016 sin första svenska flaggskepsbutik i Mall of Scandinavia, Stockholm. Företaget gör nu ytterligare satsningar på den svenska marknaden.
Från ett kulturskyddat godsmagasin från1898 till toppmodern saluhall. Malmö Saluhall öppnar idag med en rad spännande hyresgäster. Här blir det bland annat Sverigepremiär för ett zero packaging-koncept.